Om du har frågor om Matkomfort eller om våra produkter och tjänster, kika gärna på vår FAQ eller kontakta vår trevliga kundtjänst.

För akuta frågor gällande din leverans i Stockholmsområdet/Mälardalen har vi ett journummer mellan kl 10.00 – 22.00 på söndagar och mellan 14.00 – 22.00 på måndagar. Ring Smart Delivery på 070-740 60 62 (ej SMS). För övriga orter, ring Gordon Delivery på 010-551 80 00 för leveransfrågor mellan 16.00 – 22.00 söndagar och måndagar.

Kan vi leverera hem till dig?

Fel: Kontaktformulär hittades inte.

Denna webbplats är skyddad av reCAPTCHA och Google Integritetspolicy och Användarvillkor tillämpas.

 

Här hittar du några utav våra vanligaste frågor

 
Var levererar vi? Vi levererar matkassar till i stort sett hela södra Sverige: Stockholm, Norrtälje, Uppsala, Södertälje, Nynäshamn, Trosa, Bålsta, Strängnäs, Mariefred, Enköping, Nykvarn, Åkers Styckebruk, Eskilstuna, Västerås, Örebro, Kopparberg och Karlstad. Utöver det levererar vi till Göteborg med omnejd, Trollhättan, Halmstad, Jönköping, Växjö, Kalmar, Blekinge och Skåne. Vi utökar ständigt vårt leveransområde, så hör av dig till oss om du vill att vi ska börja leverera till just din ort! Hur lång uppsägningstid är det? Oavsett vilken av våra produkter du väljer så har vi ingen uppsägningstid. Du kan senast sju dagar innan leverans avboka eller ändra din order. Deadline måndag kl. 12:00. Vi beställer alla råvaror sju dagar innan leverans och för att slippa slänga mat så är vi noga med den regeln. Det gäller både av- och på-bokningar. Så ta för vana att vid varje leverans fundera på hur du vill att nästa leverans ska se ut. Hur betalar jag? Vi har nu valt Klarna som betallösning. Klarna reserverar aktuellt belopp vid beställning och du faktureras måndagen innan aktuell leveranssöndag, när din order är låst för ändringar. Frågor gällande din faktura och betalning ställs till Klarna. Har du frågor om innehållet i fakturan kontaktar du oss, se kontaktuppgifter ovan. När jag registrerar mig hos Klarna känner jag inte igen beloppet? För att kunna genomföra en registrering av ditt betalsätt hos Klarna krävs en förväntad köpesumma. Vi presenterar därför ett sådant belopp och därefter kan du gå vidare med din registrering. Beloppet vid registreringen är dock inget faktiskt köp, utan vi återkallar hela summan i samma stund som du är klar med din registrering. Du kan se hos Klarna att köpet är avbrutet. Debitering för din nästa leverans sker precis som vanligt på aktuell måndag och först då fastställs din faktiska köpesumma. Vad gör jag med lådan? Många av våra kunder använder lådan till förvaring av exempelvis säsongskläder eller att samla tidningar i, för att sedan ta till återvinningen. Samla små julpynt i våra burkar och större pynt i lådorna. De passar bra i storlek för badkläder, kepsar eller mössor och vantar. Vi har fått frågan om man inte kan lämna tillbaka sin låda för återanvändning men av hygieniska skäl är det inte tillåtet att använda dem igen. Vilken tid kommer min leverans? Leveranstider Smart Delivery
I Stockholmsområdet sker leveransen på söndagar mellan kl 14-22 eller måndagar kl 16-22. Varje torsdagseftermiddag publiceras din leveranstid (+/- 30 min, vid extremt vinterväglag kan en något större marginal behövas) på ”Mina sidor”.
Leveranstider Gordon Delivery
Leverans sker söndagar mellan kl 10-22 och måndagar mellan kl 16-22. Du kan i många områden välja mellan söndags- och måndagsleverans. Du får ett personligt tidsspann på tre timmar. När bilen närmar sig kan du följa den via en länk i smset, i realtid.
Går det att själv styra vilken tid leveransen kommer? Alla
För att det ska bli så korta och billiga transporter som möjligt har våra budfirmor fått hela ansvaret att göra ett så effektivt leveransflöde som möjligt. Så man kan inte själv styra sin leveranstid.
Mälardalen
Redan på torsdag eftermiddag innan leverans så kan du logga in på ”Mina sidor” och se när vi kommer till dig på söndagen (+/- 30 minuter). Väljer du måndagsleverans kommer vi mellan 16-22, vid lunch på måndagen får du en personlig leveranstid. Får du en tid du vet att du inte är hemma, kontakta oss så försöker vi lösa det på bästa sätt. Alternativ att byta till måndagsleverans, leverera till grannen, hämta på ICA Stop i Täby eller något av våra andra utlämningsställen alternativt hos oss i Tyresö finns och går att ordna in i det sista.
Jönköping, Växjö, Kalmar, Blekinge och Skåne
Redan på torsdagen innan leverans får du ett sms från Gordon där du kan se när vi kommer till dig på söndagen (intervall på 3 timmar). Har du måndagsleverans kommer vi mellan 16-22. Vi har ännu inga utlämningsställen i Södra Sverige.
Vad händer om jag inte är hemma? Chauffören ställer lådan/kassen utanför din dörr eller på annan överenskommen plats och skickar ett SMS som talar om att leveransen är utförd. Därefter har vi ingen möjlighet att ansvara för hållbarhet eller eventuell stöld. Kan man välja bort och lägga till saker på menyn? För att vi ska kunna hålla en bra prisnivå så har vi idag ingen möjlighet att personifiera lådorna utan det är en och samma meny för alla. Hur lång tid tar det att färdigställa maten? Den aktiva tiden i köket varierar mellan 5-20 minuter beroende på vilken meny, maträtt och hur många personer du har beställt för. Däremot tar det ofta lite längre tid innan ni faktiskt sitter till bords efter som det ofta ska kokas potatis, ris eller att något ska tillagas i ugnen. Men då hinner ni förhoppningsvis med något annat under tiden. Vad är skillnaden mellan Premium och Bas? Premium är en komplett låda som innehåller allt du behöver för maten måndag-torsdag. Du kan själv välja hur många personer lådan ska räcka till (1-6 p). Till alla rätter kommer det någon grönsak och det är ofta med någon extra smaksättare t.ex. vår aioli, pesto eller vitlökscrème. Det är också ofta en mer exklusiv råvara.

Ett par exempel: Är det Bjärefågel i Premium så är det Slättarödskyckling i Bas. Är det en färsk laxfilé i Premium så kan det vara en sejfilé i Bas. Är det en fiskgryta på menyn får du i Premium fisk, grytbas, vår aioli och kanske ett bröd alternativt potatis. I Bas får du fisk, grytbas och potatis. Du kompletterar med en egen aioli och eventuellt ett gott bröd. Bas är vår snabbaste meny och den innehåller maten måndag-torsdag för fyra personer. Det är en bas till en middag, dvs du måste komplettera med är grönsaker och eventuellt bröd. Vi använder en något enklare huvudråvara men den är fortfarande färsk och svensk.

Liksom i Premium får du med någon sås, soppa eller gryta. Anledningen till att vi valt att ta bort grönsakerna i Bas är bland annat för att lämna öppet för barnfamiljer som vill ha en bas och sedan själva välja sina grönsaker och eventuella extra tillbehör. Vi vet att barn kan vara känsliga för vilka typer av grönsaker de gillar.

Eftersom man som förälder ändå måste förbi butiken och handla frukost och bröd så överlåter vi ansvaret på föräldrarna att köpa de grönsakerna som alla i familjen gillar. Vill du ha lite inspiration skickar vi alltid med tips på de grönsaker och tillbehör vi rekommenderar till veckans rätter, se ”Mina sidor” och ”Tillbehörstips till Bas”.
Hur skiljer ni er från andra matkassar på marknaden? I vårt eget kök tillagar våra kockar alla såser, fonder, grytbaser, soppor, röror och andra tillbehör från grunden – precis som på restaurang. På noggrant utvalda premiumråvaror och utan konserveringsmedel och tokiga tillsatser. Smaksättare som chilisås, currypasta, saffran, fisksås, oystersås med mera, kan dock innehålla konserveringsmedel eller tillsatser i små mängder. Du kan själv välja hur många personer du vill beställa för (1-8 p, gäller Premium och Hälsolådan, 2, 4, 6, 8 p för Vego Premium och Familjefavoriter samt 4, 8 p för Bas). Vi levererar i huvudsak på söndagar. På torsdagen innan leverans kan du logga in på ”Mina sidor” och se när vi kommer till dig +/- 30 minuter. Vi har marknadens mest flexibla abonnemang, du kan så sent som 7 dagar innan ändra storlek på lådan, avbeställa, lägga till leveranser eller byta produkt. Deadline måndag kl. 12:00. Det gör du själv enkelt på ”Mina sidor” eller genom att kontakta kundtjänst. Du kan också välja måndagsleverans i de flesta av våra områden, om det skulle passa dig bättre. Hur långt innan måste jag säga till om att ta bort en leverans? Du kan så sent som 7 dagar innan (senast kl 12.00 måndagen innan aktuell leveranssöndag) ändra storlek på lådan, avbeställa, lägga till leveranser eller byta meny. Det gör du själv enkelt på ”Mina sidor” eller genom att kontakta kundtjänst. Kan man välja att ha leverans varannan vecka? Oavsett abonnemangsform så kan du enkelt via ”Mina sidor” göra ändringar i dit abonnemang, att välja leverans varannan vecka är ett av valen du kan göra. Du kan också ta bort och lägga till enskilda veckor, om du exempelvis vill ha leverans var tredje eller fjärde vecka, fram till 7 dagar innan aktuell leveransdag, senast måndag kl. 12:00 innan aktuell leverans. Hur gör jag för att betygsätta veckans mat? Betygsättningen är öppen från onsdagen aktuell vecka till onsdagen efter. Under Min meny hittar du ”Betygsätt v. XX! Du får 100 poäng”. Betygsätt enligt skala 1-5 hur gärna du vill se maträtten på menyn igen. 1 – vill inte ha i matkassen igen, 5 – vill gärna ha igen! Jag har tappat bort Kockens instruktioner, finns de på hemsidan? Ja, de finns att läsa, skriva ut eller ladda ner. Under Min meny hittar du ”Kockens instruktioner v. XX”, klicka dig vidare till den aktuella veckans meny där du längst ner hittar en knapp med ”Kockens instruktioner”. Där har du veckans PDF. Hur länge håller era egna såser? Alla kalla såser håller ungefär leveransveckan ut om de förvaras oöppnade och kylda. Se botten på burken. Generellt håller kokta såser något längre och de går med fördel att frysa. Har du öppnade burkar så är det upp till egen smak och tycke att bedöma hållbarheten. Vilka rätter går att frysa? Alla huvudråvaror går att frysa. Alla varma såser, soppor och grytor går också att frysa. Kan jag vara kund även om jag är glutenintolerant? Vi använder inget vetemjöl i matlagningen. Däremot förekommer det smaksättare som till exempel soja som innehåller gluten. Var därför noga med att alltid läsa innehållsförteckningen på respektive såsburk. Det du själv kan komma att behöva komplettera med är egen pasta, bulgur, ströbröd eller liknande tillbehör och eventuellt bröd. Kan jag vara kund om jag är laktosintolerant? Oftast innehåller två av veckans såser laktos. Men om det är en familj där inte alla är laktosintoleranta så tror vi ändå att vår produkt kan hjälpa er i vardagen. Huvudråvaran är bara i undantagsfall blandad med laktosprodukter. Kan jag vara kund om jag inte tål nötter? Vi använder inte jordnötter eller andra nötter i vår matlagning, vi gör t.ex. vår populära pesto på solroskärnor istället för pinjekärnor. Dock är vi ingen ”allergifri zon”. Så vet man med sig att man är väldigt känslig får man vara försiktig även hos oss. Innehållet i våra såser, soppor och grytor står alltid på burken och är du det minsta osäker så kontakta oss, så går vi igenom innehållet och våra rutiner i köket.

Vad tycker våra kunder om oss?

Här ser du vad våra kunder tycker om oss. Det fina med Reco är att det är riktiga recensioner från riktiga människor – uppdaterade i realtid och alltid med den senaste recensionen först.

Prenumerera på våra goda recept och smarta kökstips!